Du skal være logget ind for at oprette emner eller lave indlæg

Da jeg fik computer første gang....

Den første computer jeg havde adgang til, var den mine forældre købte i 1987 eller 1988. Det var en Unisys PW/2 Series 300. En dejlig gedin 286'er med EGA, 640k Ram og 20mb HDD. Jeps.... 640k/20mb. Nu skriver jeg godt nok "var", men der skulle nok nærmere stå "er" i stedet for. Da jeg har den i original stand med alt, helt ned til manualen og BIOS installations disketterne.

Fast forward... 1993.... Og jeg købte min første computer for en sommerferies surt tjente penge. Jeg købte den i Fredericia, lige på den anden side af lillebælt. Jeg er opvokset i Middelfart, og boede stadig hjemme ved mine forældre. Det var en meget brugt computer forretning, men af en eller anden grund, så tror jeg de ikke gad give den rigtige service. Nu vel. Maskinen var lidt af et fejlkøb, da de fik mig til at tro at den var en rigtig 486'er. Men jeg blev klogere, dog for sent til at klage over fejlagtig vejledning.

Anyway.... Spec's:

- Cyrix 80486-SLC2-50
- 4mb Ram
- 80mb HDD
- Sound Galaxy NX Pro lydkort (samme som SB-Pro 2.0, generelt set)

Som sagt så fortalte de mig at den var nogenlunde på højde med en DX2-66 og de fortalte mig at det var et 16 bit SoundBlaster compatibelt kort. Hvad helt igennem var løgn. Det var jo kun en 386 med få 486 instruktions sæt, og på en 16bit bus, der snakkede med 25mhz. No shit jeg blev skuffet da jeg ville spille Doom. Og så havde den skisme ingen L2 cache på bundkortet.

Men den var min, købt for egne penge, og jeg var mega stolt af den.

Niels Johnsen and René Pedersen have reacted to this post.
Niels JohnsenRené Pedersen

Ja, jeg kan godt huske de der SLC2 CPU'er - mener at Philips producerede en hel linje af maskiner med dette processor, og synes jeg kan huske at de blev solgt i Bilka. Kan mindes at jeg har stået i time vis og tastet på disse maskiner i varehuset, alt i mens mine forældre handlede ind.

Alt noget at være stolt af, når man bruger sine egne tjente penge - kan huske at jeg låne til min første PC i Sparekassen Nordjylland (Spar Nord idag) - ikke mindre en 25.000,- til min første maskine - betalt af på den i flere år husker jeg - men det var en fed maskine, og vennerne var misundelig :-)

Bor du stadig i Aalborg? Måske vi skrev sammen over mail eller noget. Om at jeg godt kunne tænke mig at starte en vintage-computer klub. Altså en som er i sen-80'er tidlig-90'er ånd.

Hej, nej jeg bor ikke i Aalborg mere, men er flyttet 8 km nord på til Vodskov - Jeg tror ikke vi har skrevet sammen via mail omkring opstart af en klub - men jeg synes det lyder som en rigtig god ide. Jeg har tænkt over det flere gange, men det er ikke rigtig blevet til noget - kan godt være lidt svært at finde tid til alt det man gerne vil. En af årsagerne til jeg startede GO64.dk, var netop at jeg synes der manglede et sted hvor "Retro/Vintage Nørder" kunne mødes på tværs af Danmark - og hvis det var en klub hvor man mødtes, så vil det kræve alt for meget kørsel for mange. Derfor blev det dette website med forum. Men hvis du stadigvæk har planer om at starte en klub, så er jeg frisk på at være med, vi kan jo tage en snak omkring det - bor du i Aalborg nu?

Citat fra Niels Johnsen på 5. maj 2020, 8:24

Hej, nej jeg bor ikke i Aalborg mere, men er flyttet 8 km nord på til Vodskov - Jeg tror ikke vi har skrevet sammen via mail omkring opstart af en klub - men jeg synes det lyder som en rigtig god ide. Jeg har tænkt over det flere gange, men det er ikke rigtig blevet til noget - kan godt være lidt svært at finde tid til alt det man gerne vil. En af årsagerne til jeg startede GO64.dk, var netop at jeg synes der manglede et sted hvor "Retro/Vintage Nørder" kunne mødes på tværs af Danmark - og hvis det var en klub hvor man mødtes, så vil det kræve alt for meget kørsel for mange. Derfor blev det dette website med forum. Men hvis du stadigvæk har planer om at starte en klub, så er jeg frisk på at være med, vi kan jo tage en snak omkring det - bor du i Aalborg nu?

Jeg bor i selve Aalborg, nærmere set i et rækkehus i Aalborg Ø. Det er tæt på kridt graven. Men jeg har tænkt på at genoplive eller grundlægge en veteran computer klub. Jeg tænker at det skal være en som er forbeholdt teknik/computere op til omkring år 1999. Altså en klub for sidste årtusindes computere. Så er man dækket godt ind. Hehe.

Det kunne være ting som at man koncentrerer sig om replica maskiner, gammelt 80'er hardware og såen. Samle information, og viden. Samle anekdoter og historier om det. Altså noget hvor folk deler viden og samler det sammen. Ud over naturligvis at bygge sine egne replica maskiner. Det kunne være at folk hjælper hinanden med at bygge Apple-II, Commodore64 eller IBM-8086/8088-XT replica maskiner. Altså mere dybden med hardwaren og en loddekolbe, end at spille.

Men det er bare en tanke jeg har gået og syslet en del med. Problemet er, at jeg ikke har og aldrig har haft et kørekort. Så mine muligheder er sindsygt begrænsede.

Speaking of replica....
Hvis der er flere end mig som skal eller har bygget deres egen replica maskine. Så kunne det måske være en ide, til at have sub-forum's for replica. Altså under Commodore, bliver der et sub-forum for det, under PC bliver der et og så videre.

René Pedersen has reacted to this post.
René Pedersen

@brostenen Spændende ide! :)

Yup... De fleste computerklubber som eksisterer i dag, koncentrerer sig udelukkende om Windows og Mac maskiner. :-(